1Pt 3:3-4 Keresztény nőnek semmi külcsín, csak a belbecs?
„Ne a külső dísz legyen a ti ékességetek, ne a hajfonogatás, arany ékszerek felrakása vagy különféle ruhák felöltése, hanem a szív elrejtett embere a szelíd és csendes lélek el nem múló díszével: ez értékes Isten előtt.”
Probléma
Ha a szöveget a gondolatmenetből kiszakítva értelmezzük, úgy tűnik, hogy Péter apostol elítéli a nők külső szépségét kiemelő hajviselet, ékszer és ruha alkalmazását, mert egy hívő feleség életében kizárólag a belső szépségnek, a lelki erényeknek van helye.
Egyes tanítók szerint keresztény
nő ne törődjön túl sokat a külsejével,
de hogy hol a határ a haj-, ékszer- és ruhaviselet kérdéseiben, azt mindenki
máshol húzza meg. Mások a témával kapcsolatba hozható szakmákat is tilalmasnak tekintik. Valóban erről van itt szó?
Értelmezés
Először is, a 3:1 így kezdődik „Ugyanígy, ti asszonyok...”, tehát Péter
visszautal az előbb írtakra, a
2. fejezetre. Péter ott a hitük miatt rossz
bánásmódban részesülő keresztény rabszolgákat bátorítja azzal, hogy
Krisztust állítja eléjük példaként, aki maga is eltűrte az ártatlanul kapott
szenvedést. Ezután Péter hasonló helyzetben élő feleségeknek ír,
akiket – nem hívő vagy a hittel éppen dacoló – férjük fenyeget meg időnként
(3:2,6).
Másodszor, Péter azzal bátorítja őket, hogy nem a külsejük, hanem krisztusi magatartásuk, viselkedésük
fogja a férjüket „megnyerni”, elgondolkodtatni, Istenhez visszavonzani. Vonzó
külső eleve nem mindenkinek adatik, és idővel úgyis megkopik, a krisztusi
jellem azonban mindenkié lehet, maradandóan. És ha az a tét, hogyan
segíthetnek jól a férjüknek visszatérni Istenhez, akkor nem elég az emberi szépség. Valami emberfelettinek kell megnyilvánulni ahhoz, hogy arra felfigyeljenek,
és ezáltal Istenre is megint
odafigyeljenek (3:2).
Harmadszor,
a szelíd, csendes, engedelmes, jótét lélek ideálja az ilyen feleség számára nem félelemből fakadó meghunyászkodást
jelent, hanem ellenkezőleg: olyan bátorságot
követel, amely Isten láthatatlan munkálkodásával számol. Nincs egyedül, és amit
tesz, azt Isten fel akarja és fogja használni. (Megjegyzendő: csak közönyről és
fenyegetőzésről van szó, a fizikai bántalmazás más téma.)
Alkalmazás
Nem a külső és a belső szépség „mint olyan” áll egymással szemben, Péter nem „az igazi” női
szépségről vagy „a szépítkezés ellen” tanít, nem a fodrászattal, az ékszerészettel vagy ruházati szakmákkal van
baja. Arra a konkrét kérdésre válaszol, hogy melyik szépség – a külső vagy a belső – segíthet egy
hívő feleségnek az engedetlen, fenyegetőző férjet visszatéríteni Istenhez?