Meghatározható a kereszténység?
Meghatározható a kereszténység?
© dr. Szalai András, Apológia Kutatóközpont, www.apologia.hu (v.3. 2016.02.21.) PDF
Mint bármely más vallásnak, a kereszténységnek is joga van az
önmeghatározásra, mind kifelé (a vallások és keresők világa felé), mind befelé
(a magukat kereszténynek vallók felé). Ugyanakkor, mint bármely más vallásnak,
a kereszténységnek is sok változata van. Rengeteg, önmagát kereszténynek valló
vallási közösség létezik, ugyanakkor a közöttük levő különbségek esetenként
óriásiak. Ráadásul manapság még olyanok is kereszténynek vallják magukat, akik
nem is tartoznak egyházhoz, legfeljebb papíron, vagy csupán szimpatizálnak a
kereszténységgel. Ebben a helyzetben tehát jogosan merül fel a kérdés, hogy mi
a kereszténység lényege, ki keresztény, tudhatjuk-e mindezt, és
ha igen, honnan?
1. A források és kezelésük
Ami
a kereszténység lényegének meghatározását illeti, ugyanúgy kell eljárnunk, mint
más vallások esetében:
- Először
is, vissza kell mennünk a történelmi forrásokhoz. Lehet tudni, hogy a
vallás alapítója mit tett és tanított, illetve miben hittek, mit tanítottak első
tanítványai és az első keresztény nemzedékek. Ehhez csupán el kell olvasni az Újszövetséget,
a Jézusról szóló kortárs nem keresztény utalásokat, illetve az első
évszázadok egyházi irodalmát és az egyházzal szembeni pogány kritikákat.
- Másodszor,
a forrásokat szükséges megfelelően kezelni. Mint minden irodalmi
szövegnek, a Szentírás értelmezésének is megvannak a maga sajátos műfaji és
józan ész diktálta szabályai. Ezek nélkül a Szentírásba ugyanúgy bárki bármit
belemagyarázhat, mint bármely más szövegbe.
- Harmadszor,
érdemes megismerkedni a kereszténységnek a kezdetek óta létrejött formáival:
az egyház- és dogmatörténet nem csak a változásokra és változatokra, hanem a
sokszor újrafogalmazott, de máig változatlan lényegre is jól rámutat.
2. A fogalom és használata
Ami
a „keresztény” elnevezés történelmi használatát illeti, a források a
következőkről tanúskodnak:
- Először
is, maga a „keresztény” kifejezés ragadványnév, Krisztus tanítványait kívülállók
nevezték el így az 1. század közepe táján (Apostolok cselekedetei 11:26). A szó
eredetije, a görög khrisztianosz azt jelenti, „Krisztus híve” vagy
„krisztusi”, ahogy a heródianosz „Heródes-párti”. Fontos látni, hogy a tanítványokat
hívták így, azaz olyan hívők közösségét, akik a hitüket mások előtt nem csak
vallották, hanem élték is.
- Másodszor,
mivel a tanítványok a kívülállóktól megkülönböztető
nevet kaptak, a kívülállók szerint is létezett egy olyan világnézeti és
erkölcsi rendszer, amit csak Krisztus tanítványai vallottak és éltek,
más nem. Aki nem hitte és élte, amit ők, az nem állította magáról, hogy közéjük
tartozik – különösen nem az üldöztetésekkel terhes első három évszázadban (vö.
1Péter 4:14).
- Harmadszor,
ez a jól körülhatárolható világnézeti és erkölcsi rendszer ma is létezik,
az Újszövetségből ma is megismerhető, és ma is ugyanúgy megélhető. Logikus
tehát, hogy valójában csak azok keresztények, akik ezekhez a gyökerekhez elviekben és gyakorlatban egyaránt
ragaszkodnak.
- Negyedszer,
az első századokban még nem léteztek millió számra ún. névleges keresztények, akik papíron egyháztagok,
mert a bevezető szentségekben részesültek, de nem élnek tanítványként, sem ún.
kulturális keresztények, akiket egy
általános istenhit és erkölcsiség vagy csupán szokások tartanak az egyházban,
nem az evangélium konkrét üzenete (ld. 1Korinthus 15:1-11).
A „keresztény” szón természetesen nincs mai értelemben
vett copyright, ezért úgy tűnhet, hogy ma bárki annak tarthatja és
nevezheti magát, méghozzá különösebb következmények nélkül (legalábbis a
világnak ezen a táján).
3. Az egyetemes egyház és hit kérdése
A
sok protestáns felekezet, nemzeti ortodox egyház és katolikus lelkiségi mozgalom
különbségeinek ismeretében jogos a kérdés, hogy lehet-e beszélni valamiféle
„egyetemes” hitről és „egyetemes” egyházról, illetve fel lehet-e lépni valami
ilyesminek a nevében?
- Az
„egyetemes” (gör. katholikosz) szónak az egyház történelme során több
jelentése is volt. Az ókori írók számára a helyi közösségek összességét
jelentette, Constantinus után a birodalmi egyházra utalt, a 11-13. századi
egyházszakadás óta a nyugati, latin egyházra, szemben a keleti, görög (és más)
egyházakkal, a 16. századi reformáció után pedig a római püspök által vezetett
egyházra (szemben az ortodox és a protestáns egyházakkal). Manapság a
fogalom kettős használatban van. Egyrészt vannak felekezetek, amelyeket ezzel
a névvel jelölünk (pl. római katolikus), másrészt az ökumenikus teológia a
felekezeti határoktól és tagságtól független, nem látható egyházat érti alatta,
amelynek minden újjászületett hívő tagja.
- Az
„egyetemes hit” tehát a fentiek alapján az a világnézeti és erkölcsi rendszer,
amely az apostolok újszövetségi tanúságtételétől az egyház ókori egyetemes
hitvallásain át (325. Nikaia, 381. Konstantinápoly, 431. Epheszosz, 451.
Khalkedón stb.) a modern egység-mozgalmak teológiai konszenzusáig fennmaradt (Egyházak
Világtanácsa, ld. meot.hu; Nemzetközi Evangéliumi Aliansz, ld. aliansz.hu).
- Az
„egyetemes egyház” pedig mindazon hívők lelki közössége, akik e közös és
egyetemes hit alapján – a sok szervezet, sokféle liturgiai forma és teológiai
részletkülönbség ellenére és ezeken túl is – mindörökre összetartoznak. Aki
így gondolkodik az egyház egyetemességéről, azaz katolicitásáról, az bármely
keresztény felekezet tagja, egyben „katolikus” is.
Egy olyan felekezetközi hitvédelmi szolgálat is, mint például az Apológia Kutatóközpont, természetesen csak azoknak a nevében – azaz érdekében, tetszésére és támogatásával – szólalhat meg, akik Krisztus egyházáról ugyanígy vagy legalább hasonlóan gondolkodnak.